Zincul participa la o multitudine de reactii ce influenteaza cresterea, activitatea vitaminei A, sinteza de enzime digestive pancreatice. Atat zincul din alimentatie cat si cel din secretiile pancreasului sunt accesibile pentru absorbtie. Absorbtia sa in organism este controlata de o proteina intestinala cu care formeaza un complex, numita metalotioneina. Cele mai bune surse alimentare de zinc sunt carnea si derivatele din carne. Fitatii din cereale impiedica absorbtia totala a acestuia. Deficienta duce la dezvoltare retarda si imaturitate a organelor sexuale masculine.

Zincul este un oligoelement ce actioneaza ca un cofactor in activitatea a mai mult de 100 de enzime. Teoretic toate celulele contin zinc, dar cel mai mult este concentrat in oase si muschi (60%). In organismul uman se gasesc aproximtiv 2-3g de zinc.

Functii in organismul uman:

  • Sustine activitatea mai multor enzime numite metaloenzime (contin unul sau mai multe metale in structura chimica), care sunt implicate in diferite procese metabolice, incluzand:
    • Constructia  ADN si ARN.
    • Produc gruparea hem pentru hemoglobina.
    • Participa la metabolismul acizilior grasi esentiali.
    • Elibereaza vitamina A din depozitele ficatului. O activeaza si participa la transportul ei, fiind esential pentru acuitatea vizuala.
    • Metabolizeaza carbohidratii.
    • Sintetizeaza proteine (Controleaza sinteza colagenului si a altor proteine de la nivelul pielii, parului si unghiilor (combate acneea si seboreea)).
    • Metabolizeaza alcoolul in ficat.
    • Este implicat in metabolismul tuturor macronutrientilor.
    • Participa la producerea energiei.
    • Este implicat in transportul oxigenului si al dioxidului de carbon (in anhidraza carbonica) si in mecanismele antioxidante (prin intermediul superoxid dismutazei).
    • Are un important rol in functionarea sistemului imunitar al organismului.
    • Participa la cresterea si dezvoltarea organismului (este implicat in diviziunea celulara), fiind foarte important pentru copii si adolescenti.
    • Participa la sinteza proteinelor cu rol important in vindecarea ranilor si cresterea  noilor tesuturi, producerea spermei si dezvoltarea fatului.
    • Ajuta la depozitarea si eliberarea insulinei.
    • Participa la transcrierea nucleara si activarea proteinelor in reglarea expresiei genelor.
    • Stabilizeaza membranele celulare crescandu-le rezistenta la atacul radicalilor liberi.

Absorbtia si metabolismul

Rata de absorbtie a zincului variaza intre 15-40%, in functie de cerintele organismului si de biodisponibilitatea sa. Fitatii prezenti in hrana vegetala (mai ales cereale) scad absorbtia acestuia. Calciul si fierul au aceeasi sarcina electrica ca si zincul (2+) si pot interfera cu acesta, limitandu-i absorbtia.

Zincul de origine animala- ca si fierul- este mai bine absorbabil decat cel de origine vegetala.

O data absorbit de celulele intestinale, zincul are doua optiuni: poate fi implicat in procese metabolice ale celulei sau poate fi retinut in metalotioneine (proteine depozitare). Aceste proteine au rol de rezervor, iar la nevoie zincul este trimis in sange si transportat la organele si tesuturile care au nevoie de el.

O anumita cantitate de zinc ajunge si in pancreas unde intra in componenta unor enzime digestive care se elibereaza in intestin in timpul digestiei. Deci pancreasul primeste doza dubla de zinc la fiecare masa, una din alimentatie si una din sucurile digestive. Reciclarea zincului in organism de la pancreas la intestine si invers se numeste circulatia enteropancreatica a zincului.

Alimente bogate in zinc:

Zincul se gaseste cu precadere in alimentele bogate in proteine, dar si in alimentele de origine vegetala, cantitatea de zinc continuta de acestea depinzand in mare masura de natura solului de cultivare.

  • Fructe de mare, mai ales stridii
  • Germeni de grau
  • Carne si produse de carne- in special ficatul de vitel, carnea de miel
  • Branzeturi
  • Cereale integrale
  • Seminte de susan si de bostan
  • Legume: broccoli si cartofi
  • Polen
  • Cacao
  • Arahide, migdale

Cantitatea de zinc recomandata zilnic:

  • Barbati:  11mg/zi.
  • Femei:  8mg/zi.

Cine are nevoie de cantitati suplimentare de zinc?

  • femeile insarcinate si lauzele
  • vegetarienii
  • alcoolicii cronici
  • persoanele care iau diuretice
  • persoanele cu anumite probleme digestive, dar numai dupa sfatul medicului.

Carenta de zinc

Deficitul de zinc poate fi cauzat de un aport insuficient sau de o alimentatie incorecta (mai ales in timpul dietelor de slabire severe). Carenta  de zinc poate aparea ca rezultat al afectarii  absorbtiei acestuia (ex. in bolile intestinale) sau printr-o crestere a excretiei lui (ex. alcoolism, purgative, sau alte medicamente). Necesarul de zinc creste in cazul graviditatii si alaptarii. De asemenea copiii, adolescentii, sportivii si vegetarienii au nevoie de mai mult zinc. Carenta  are urmatoarele manifestari:

  • Scade imunitatea organismului crescand astfel  susceptibilitatea la infectii si raceli.
  • Pot aparea tulburari de crestere (mai ales la copii).
  • Scad acuitatea vizuala nocturna,  capacitatea de efort.
  • Parul devine fragil si incepe sa cada.
  • Apar tulburari de concentrare.
  • Apar dermatite si probleme ale pielii (uneori mancarime).
  • Scade simtul gustului si al mirosului.
  • Apare diareea, mai ales la copiii mici
  • Carentele grave duc la impotenta

Excesul de zinc duce la aparitia durerilor de cap, a starii de voma, a oboselii si perturba absorbtia fierului si a cuprului in organism.

Ultima actualizare: Ianuarie 2013.