Reteta de unt de arahide

Timp de preparare: 15-30  minute.

Cantitate obtinuta: aproximativ 250g.

Ingrediente:

  • 250g de arahide decojite, nesarate (pot fi folosite si alune de padure, migdale, caju sau  amestec)
  • 1-2 lingurite ulei de floarea soarelui sau de arahide
  • sare dupa gust
  • zahar sau miere de albine dupa gust (optional)

Ai neaparat nevoie de un robot de bucatarie sau de un blender.

Unt fin de arahide

Mod de preparare:  la inceput prajeste pentru cateva minute arahidele, fara ulei, intr-o tigaie sau la cuptor intr-o tava .Untul va fi mult mai gustos cu arahidele prajite. Amesteca des pentru a nu se arde. Gusta-le si in functie de preferinte opresti prajirea.

Dupa ce s-au racit putin, pune-le in blender sau in robotul de bucatarie cu 1 lingurita de ulei si mixeaza-le.  La inceput pasta nu va fi prea omogena si compozitia poate ramane lipita pe peretii vasului. Opreste robotul, aduna compozitia la un loc si porneste din nou blenderul. Mai adauga ulei daca este cazul si amesteca din nou, pana cand pasta devine fina si  cremoasa. Potriveste cu sare dupa gust.

Unt crocant de arahide

Mod de preparare: untul crocant de arahide se pregateste la fel ca si cel fin, doar ca mixarea in blender este mai scurta. Textura crocanta este data de bucatele mici de arahide care nu s-au pasat.

In momentul in care ai obtinut gradul de maruntire care te multumeste, opresti robotul. Tu decizi cat de crocant sa fie untul tau de arahide.

Sarea si uleiul trebuie puse din timp. Daca vrei sa-l mai potrivesti ulterior de sare va trebui sa amesteci usor cu lingura.

Gustul untului de arahide poate fi imbunatit adaugand scortisoara, ciocolata topita, miere de albine, nuca de cocos sau cu ce-ti place.

Se tine la frigider, inchis ermetic maxim 2 saptamani. Nu se congeleaza.

De ce sa mancam unt de arahide?

  • Pe langa faptul ca este foarte gustos (cu greu te opresti sa nu mai dai tarcoale frigiderului) este si extrem de hranitor.
  • Scade colesterolul: are un continut ridicat de grasimi monosaturate (aproximativ 24 la 100g) si polisaturate (aproximativ 14 la 100g). Cele monosaturate scad nivelul colesterolului “rau” din sange (LDL), iar cele polisaturate il maresc pe cel “bun” (HDL).
  • Are un continut ridicat de proteine (24%)
  • Reprezinta o sursa importanta de fibre vegetale (8%). Ajuta la reglarea colesterolului si glucozei in sange.
  • Are un indice glicemic mediu de aproximativ 40. Se va digera lent si va tine de foame mai mult timp.
  • Vitamine si minerale: foarte bogat in vitamina E, antioxidanta (cu rol in reducerea incidentei bolior cardiovasculare si a cancerelor), vitamina B3 (niacina), acid folic si biotina. Minerale aflate in cantitati importante sunt fierul, magneziul, potasiul, cuprul si calciul.
  • Resveratrolul si acidul p-cumaric sunt doua substante din untul de arahide cu proprietati mai speciale. Resveratrolul este un agent antimicrobian natural. La cobai s-au observat efecte anticancerigene, antivirale, antiinflamatoare si neuroprotectoare. Pana in prezent nu s-au realizat suficiente studii pentru a sti exact daca efectele se exercita si la oameni. Acidul p-cumaric este puternic antioxidant.

Cu toate efectele sale pozitive asupra sanatatii noastre ai totusi grija cat mananci, pentru ca este foarte bogat caloric (aproximativ 600cal/100g). Chiar daca in filme toata lumea il mananca pe paine,  mai bine incearca-l simplu, intre mese, ca gustare, 1-2 lingurite, sau cu fructe in smoothie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *