„Beti minim 2 L de lichide pe zi pentru o viata sanatoasa!” Simplu. Stim cu totii  ca trebuie sa ne hidratam corect de-a lungul zilei pentru a evita tot felul de neplaceri fizice. Iar medici sustin ca nu trebuie neaparat sa suferim prea mult de sete pentru ca primele efecte negative ale deshidratarii sa apara. Deshidratarea, chiar foarte usoara, ne poate afecta starea de  dispozitie, capacitatea de concentrare, tonusul mental si fizic. Atentia si puterea de concentrare pot scadea cu aproximativ 13%, iar memoria de scurta durata cu 7%.

Deshidratarea usoara apare atunci cand1,5-2% din totalul apei din corpul nostru este pierdut. Apa insumeaza cam 60 % din greutatea noastra. Pentru un adult de 70 de kg, 1,5% din apa corpului inseamna in jur de 600g.

Testele medicale realizate in ultimul an de profesorul Lawrence E. Armstrong la University of Connecticut’s Human Performance Laboratory au demonstrat importanta hidratarii corespunzatoare de-a lungul zilei, indiferent de natura activitatilor in care esti implicat sau de anotimp. Adica, chiar daca mergi, alergi, stai la televizor sau citesti o carte, organismul este in aceeasi masura afectat de deshidratare. Nu conteaza daca esti activ fizic sau nu. Daca nu bei apa, mai devreme sau mai tarziu tot te deshidratezi. Si odata cu deshidratarea usoara apar si modificari ale starii de dispozitie. Ceea ce facem in mod normal in fiecare zi  si, implicit, calitatea vietii noastre au de suferit daca nu bem suficiente lichide.

Femeile sunt mai afectate decat barbatii la deshidratarea usoara. In plus, fata de modificarile starii de dispozitie, lor le este mai greu sa se focuseze, apar dureri de cap si oboseala. Si uite asa, femeile au mai gasit „un vinovat” pentru desele migrene sau indispozitii temporare 🙂

Medicii recomanda ca in mod normal sa bem cam 8 pahare de apa (circa 2L) pe zi. Adica 1 pahar de apa la vreo 2 ore, in conditii de temperatura normala si activitati zilnice obisnuite. Efortul fizic, caldura, starea de boala sau mancarea prea sarata sunt cateva exemple de situatii care cer o hidratare suplimentara.

Cel mai bine iti dai seama daca esti suficient hidratat – asta daca nu ti-e sete – verificand culoarea urinii, care ar trebui sa fie galben pal. Si, bineinteles, daca au trecut vreo 6 ore si nu ai senzatia de a urina. Cand e musai sa bei cam 2 pahare de apa.

In incheiere, sa nu uitam ca alcoolul, cafeaua si bauturile pe baza de cofeina deshidrateaza in plus organismul. Practic, fiecare cantitate din licorile amintite ar trebui dublata de o cantitate similara de apa.

Citeste mai multe despre deshidratare aici si despre rolul apei in organismul uman aici.

Resurse:

http://journals.cambridge.org/abstract_S0007114511002005

http://jn.nutrition.org/content/142/2/382.abstract

http://www.medicalnewstoday.com/releases/241890.php

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *