Seleniul este un nutrient cu proprietati antioxidante ce actioneaza impreuna cu enzima glutation-peroxidaza si vitamina E. Se gaseste in hrana impreuna cu proteinele. Carentele sunt asociate cu predispozitie la aparitia unei anomalii cardiace numita boala Keshan.

Este un mineral esential care are comportament chimic asemanator cu sulful. Aceste asemanari determina seleniul sa substituie sulful din aminoacizii metionina, cisteina si cistina. Pentru a fi functional trebuie sa fie legat de cisteina. Legat de metionina se gaseste sub forma de rezerva

Functii

  • Antioxidant
  • Functioneaza ca parte a proteinelor (selenoproteine) ce au rol de catalizatori.
  • Intra in structura glutation-peroxidazei, o enzima  ce actioneaza impreuna cu vitamina E si impiedica formarea radicalilor liberi, protejand organismul impotriva imbatranirii celulare premature.
  • Formeaza structura unei enzime ce controleaza activarea hormonilor tiroidieni.
  • Indeplineste roluri structurale, de transport si depozitare.
  • Functioneaza ca detoxifiant (selenoproteina P).
  • Previne cancerul si bolile cardiovasculare.
  • Mareste imunitatea.
  • Poate combate starile inflamatorii specifice anumitor boli (astm, artrita reumatoida, anumite boli infectioase)
  • Actioneaza asupra unor neurotransmitatori din creier, sustinand mentinerea unei stari de echilibru psihic si a tonusului mental; favorizeaza reducerea starilor de neliniste, panica, angoasa.

Surse

Cele mai bogate surse de seleniu din natura sunt nucile braziliene, urmate pare-se de catre polen. Insa, cantitatea de seleniu din alimente depinde in mare masura de natura solului de cultivare a plantelor. Cu cat solul e mai bogat in seleniu, cu atat mai mare va fi si procentul aflat in cereale, legume, fructe, furaje pentru animale si, implicit, carnea de animale.

Nuca de Brazilia: cel mai bogat aliment in seleniu

  • Nuci de Brazilia
  • Polen
  • Cereale integrale plantate pe soluri bogate in seleniu
  • Fructe de mare si peste
  • Carne de curcan si carne rosie
  • Legume: usturoi, ciuperci, ceapa.

Doze zilnice recomandate

  • Aproximativ 55 µg/zi, cantitatea depinzand foarte mult de concentratia seleniului din sol.
  • Doze mai mari de 200µg/zi devin toxice

Carenta

Deficitul de seleniu duce la infertilitate masculina si provoaca boli cardio-vasculare (boala Keshan). Cercetari recente leaga deficitul de seleniu cu aparitia osteoartritei.

Toxicitate

Dozele mari de seleniu sunt toxice, limita maxima admisa fiind de 400 µg/zi. Excesul se manifesta prin respiratie urat mirositoare (miros de usturoi), unghiile devin casante, parul devine fragil si cade, apar anomalii ale sistemului nervos.

Poza: http://shop.hempspread.com/Brazil-Nuts-12oz-Brazil-Nuts-12oz.htm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *