O data ce incepem sa facem sport in mod constant, de cateva ori pe saptamana, in creierul nostru se produc anumite modificari. Modificari care, in timp, ne pot influenta comportamentul impulsiv, in special pe cel legat de alimentatie. Aceasta este concluzia la care a ajuns o echipa mixta de cercetatori din Spania si SUA, care a publicat un articol in Obesity Reviews in luna trecuta a acestui an.

De cele mai multe ori, persoanele supraponderale au un comportament alimentar impulsiv. Capacitatea lor de abtinere este destul de scazuta. Iar asta ce le afecteaza negativ sansele de a slabi intr-o perioada lunga de timp cu restrictii alimentare.

Cortexul prefrontal este responsabil de controlul impulsivitatii la om. Aceasta zona a creierului indeplineste functii executive. Adica este implicat in stapanirea impulsurilor si luarea deciziilor. Aici se afla anumiti centrii ai inhibitiei care ne ajuta sa ne temperam comportamanetul.

Ce se intampla atunci cand incepem sa practicam sport in mod regulat?

Incep sa se produca in timp (cateva luni de zile) anumite transformari  la nivelul creierului. Mai exact:

  • Se imbunatateste eficienta si performantele celulelor nervoase;
  • Incepe sa creasca numarul conexiunilor nervoase din materia cenusie si cortexul prefrontal ;
  • Se produce in timp un efect de „potentare” in centrul inhibitiei din cortexul prefrontal.

Toate aceste schimbari ne ajuta pe noi sa ne controlam mai bine comportamentele impulsive. Practic, incepem sa avem o vointa mai puternica si o capacitate de abtinere mai mare. Rezistam mai bine tentatiilor alimentare.

In timp, creierul va deveni mai sensibil si la senzatia de satietate. Ne vom satura mai repede si cu cantitati mai mici de hrana decat inainte. Ne vom controla mai bine apetitul si si senzatia de pofta la diversi stimuli alimentari.

Co-autorul studiului, Dr. Miguel Alonso Alonso, neurolog spaniol la Harvard-afiliate Beth Israel Deaconess Medical Center din SUA, a declarat că multe studii sugereaza faptul ca “exercitiile fizice par să încurajeze o dietă sănătoasă. De fapt, atunci când sportul este inclus in programul de slabire, tratamentul obezitatii are mai mult succes, iar dieta este respectata  pe termen mai lung “.

Ce mi se pare cel mai interesant in acest studiu este faptul ca pune in discutie un element care este de obicei ignorat atunci cand vine vorba de slabit pe termen lung: vointa.

Nu inseamna neaparat ca avem un caracter slab daca nu ne putem abtine de la mancare. Clar, constientizarea a ceea ce mananci, cum mananci si mai ales cat mananci isi are rolul sau de necontestat.

Dar uite ca centrul asta al inhibitiei este destul de fragil si supus unui stres continuu in societatea actuala. La televizor, radio, pe strada, in supermarketuri – suntem suprasaturati cu reclame si produse care ne pun din greu la incercare vointa si capacitatea de a ne abtine. Este destul de dificil sa-ti temperezi comporatamentul impulsiv de a cumpara si implicit de a manca, intr-o lume care promoveaza consumul prin toate mijloacele psihologice -si nu numai- posibile. Daca ne-ar sta in putere, recunoastem ca am folosi aceleasi mijloace pentru a promova practicarea sportului. Insa acum ne bazam doar pe „like”-ul sau „share”-ul tau. Cine stie, poate la 100 de share-uri consumi vreo 2 calorii 🙂

Resurse:

– Joseph, R. J., Alonso-Alonso, M., Bond, D. S., Pascual-Leone, A. and Blackburn, G. L. (2011), The neurocognitive connection between physical activity and eating behaviour. Obesity Reviews, 12: 800–812.

– http://www.medicalnewstoday.com/articles/238191.php

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *