Compozitia si Greutatea Corpului

Corpul uman este alcatuit din substante asemanatoare cu cele aflate in alimente; cu toate acestea proportia difera in functie de predispozitia genetica si unicitatea fiecarui individ.Standardele actuale ale greutatii corporale se bazeaza pe legatura dintre greutate(kg) si inaltime(m), folosindu-se indexul de masa corporala. Acesta nu poate aduce din pacate informatii despre grasimea din organism si poate clasifica gresit persoanele mai musculoase ca fiind obeze.

Corpul unui barbat adult este alcatuit din aproximativ 62% apa, 16% grasime, 16% proteine, 6% minerale si mai putin de 1% carbohidrati impreuna cu mici cantitati de vitamine si alte substante. Femeile au un procent mai ridicat de grasime, aproximativ 22%, acesta variind pe fond hormonal sau in perioada de gravidie. Nu se pot face masuratori directe privind compozitia corpului.

Indexul de masa corporala ( body mass index ) este folosit pentru a calcula greutatea ideala a unei persoane.

BMI = greutate (kg)/inaltime2(m2)

Indicele de masa corporala poate fi folosit pentru calcularea numarului de kilograme de care trebuie sa scapati sau pe care trebuie sa-l depuneti, a caloriilor recomandate pentru a va mentine sau pentru a ajunge la greutatea ideala.

Tab.Valori ale BMI utilizate pentru evaluarea greutatii

Valori BMI Categorie
Sub 18,4 Subponderal
18,5-24,9 Normal
25-29,9 Supraponderal
30-34,9 Obezitate gr.I
35-39,9 Obezitate gr.II
Peste 40 Obezitate severa (morbida)

Grasimea din tesutul adipos reprezinta  cea mai importanta sursa de combustibil a organismului si  insumeaza aproximativ 15-20% din greutatea unui barbat si 23-31% din greutatea unei femei. Masuratori directe ale cantitatii (procentului) de grasime din corpul uman se pot face destul de usor, dar sunt inexacte. Cele indirecte sunt foarte exacte, dar extrem de costisitoare.

Mult mai important decat calcularea procentului de grasime este distributia acesteia in organism, deoarece excesul de grasime, mai ales  intra-abdominal, in jurul organelor interne este asociat cu aparitia bolilor cardio-vasculare, diabet, hipertensiune, calculi biliari, boli hepatice.

Apa sau mai degraba fluidele din organism reprezinta circa 60% din totalul greutatii, iar procentul poate varia zilnic cu pana la 5% in functie de circumstante (temperatura ambianta, starea de sanatate, exercitiul fizic, etc).

Cand balanta energetica a unei persoane este echilibrata, compozitia si greutatea corpului raman aproximativ constante (exceptand fenomenele specifice inaintarii in varsta). Un copil sau un sportiv ce doreste cresterea masei musculare va avea balanta energetica pozitiva. In mod contrar, cine doreste sa-si reduca  greutatea va trebui sa micsoreze cantitatea de energie primita (din alimentatie) pentru ca balanta sa devina negativa. Este inradacinata ideea gresita, conform careia la adulti, o crestere in greutate duce exclusiv la cresterea cantitatii de grasime din organism si invers, scaderea in greutate are ca efect doar pierderea de grasime. De cele mai multe ori, scaderea rapida in greutate are ca efect principal micsorarea masei musculare si secundar diminuarea tesutului adipos.

Compozitia organismului uman se schimba predictibil de-a lungul vietii, cerintele de nutrienti variind in functie de necesitati. Cu trecerea timpului, masa musculara si cea osoasa se micsoreaza si cantitatea de grasime creste, dar un stil de viata echilibrat care sa includa alimentatie adecvata varstei si mai ales exercitiul fizic regulat pot duce la atenuarea acestor efecte.