Enzimele pe baza de mangan sunt implicate in formarea oaselor si in diverse procese metabolice. Fiind larg raspandit in vegetale, deficitul de mangan este rar, desi suplimentele alimentare cu calciu si fier pot limita absorbtia acestuia.

Corpul uman inmagazineaza doar 20 mg de mangan, cel mai mult fiind in oase si in organe active metabolic precum ficat, rinichi si pancreas.

Functii

  • Actioneaza ca un cofactor in multe sisteme enzimatice care faciliteaza metabolismul zaharurilor, grasimilor si proteinelor.
  • Influenteaza utilizarea calciului si potasiului in organism.
  • Participa la formarea oaselor.
  • Ajuta la diminuarea starii de oboseala, stimuleaza memoria si si reduce iritabilitatea nervoasa.

Doze zilnice recomandate

  • Barbati: 2,3mg/zi
  • Femei: 1,8 mg/zi

Alimente bogate in mangan:

  • Alune, nuci, seminte de pin, nuci Pecan
  • Condimente: cuisoare, sofran
  • Cereale integrale: ovaz, orez
  • Zarzavaturi
  • Ceai

Carenta

Deficitul de mangan este rar.

Toxicitate

Excesul poate aparea mai ales din motive de contaminare a mediului, iar simptomele includ tulburari ale sistemului nervos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *