Cum reactionam ?

In timpul lunilor friguroase, organismul nostru se imprieteneste la catarama cu excesul alimentar. Datorita acestei „prietenii”, un adult poate adauga in decursul unei ierni intre 0,5 si 2 kilograme, in medie. Iar daca nu iei masuri la timp, e clar cu ce te vei confrunta peste 10 ani. Asta ca sa vorbim doar despre „cadoul” pe care ni-l face iarna.

Cum este clar ca nu putem sta cu mainile incrucisate, ar trebui sa intelegem mai intai de ce frigul ne face sa mancam mai mult ca de obicei.

1. Explicatia

este foarte simpla. Corpul nostru consuma mai multa energie (calorii) decat in mod normal pentru a-si mentine temperatura constanta. Cu cat frigul este mai mare, cu atat el foloseste mai multe calorii. Si, desi acest lucru ar trebui sa ne ajute sa slabim (pierdem calorii ca si cand am merge la sala), acest lucru de cele mai multe ori se intoarce impotriva noastra. Asta pentru ca trebuie sa contracaram un reflex care a ajutat specia noastra sa supravietuiasca de-a lungul timpului, acela de a inlocui cat mai repede caloriile pierdute. Insa, desi instinctul de a manca mai mult, in special ceva dulce care sa se digera si sa elibereze energie rapid (implicit de a suplini caloriile in plus pierdute din cauza frigului) este activ, stilul nostru de viata s-a schimbat radical. Cine mai merge ca Lykke Li in videoclipul I Follow Rivers prin nameti?

YouTube Preview Image

Eu una, nu, si cel mai probabil nici tu.  Nu mai mergem prin zapada kilometri intregi pentru a ne procura hrana, ci cel mult curatam zapada de pe parbriz. Iar exemplele pot continua.

Ce putem face in cazul reflexului de a manca mai mult ca de obicei? Sa stim in primul rand ce ni se intampla. Si fie suplimentam activitatea fizica, fie scadem din numarul caloriilor sau marimea portiilor.

2. O calorie nu vine niciodata singura

Desi trebuie sa ne descurcam intr-un fel sau altul cu un reflex vechi de mii de ani, mai trebuie sa avem grija la aliatii surpriza ai acestuia: Sarbatorile de iarna! Care vin la pachet cu: de-ale porcului, de-ale vinului, plus mesele care ocupa toata casa si tin fix ca in povesti (cred ca numai in basmele romanilor petrecerile reusite e musai sa tina trei zile si trei nopti). Atat ne mai lipseste, sa prindem si un ger de crapa pietrele in aceasta perioada si sa vezi ce trebuie sa indure bietul stomac sau ficat. La fel ca in cazul de mai sus, ar trebui sa fim constienti ca suntem expusi la excese si sa actionam intr-un fel sau altul. Este demonstrat ca in cazul meselor prelungite alaturi de cei dragi, mancam cu pana la o treime mai mult ca de obicei!

Asta nu inseamna ca de acum incolo sa mancam singuri, pitulati pe dupa usa. Doar ca e bine sa fim atenti atunci cand observam ca mintea ne e in alta parte decat furculita.

3. Soare mai putin, miscare la fel

E clar ca nu trebuie sa demonstram ca iarna ne miscam mai putin ca in restul anului. Ne miscam mai putin, mancam mai mult, oare unde o sa ajungem?  Ghici ghicitoarea mea! Nu are rost sa continuam…

In plus, pe langa lipsa miscarii, ne mai confruntam cu lipsa soarelui, care predispune la depresii. Iar depresiile, la randul lor, predispun la excese alimentare. Soarele, dar si miscarea, ridica nivelul serotoninei din organism (hormonul fericirii) si astfel depresiile dispar, ori se atenueaza. Cum soarele nu-l putem controla, e bine ca macar activitatea fizica pe timp de iarna sa fie intensificata. Mai exista, cei drept, „solutiile” numite ciocolata sau inghetata, care ridica brusc moralul multor doamne, dar nu le recomandam, mai ales intr-o perioada in care riscul ingrasarii e la cote maxime. Bine, ar mai fi o solutie care lupta si impotriva frigului, care ridica si nivelul serotoninei, care- basca- mai si ajuta la slabit, dar mi-e rusine sa o numesc acum, aici.

4. Cateva trucuri, in loc de concluzii

  • Fa miscare in fiecare zi, minim 15 minute; creierul elibereaza endorfine care iti vor ridica moralul. Incearca sa mergi cat mai mult in aer liber, zilnic daca se poate, chiar daca frigul nu te prea indeamna la asa ceva.
  • Mananca mai multe proteine de buna calitate pentru a-ti mai tempera nevoia de dulce: carne de pasare, lactate, soia, peste, leguminoase (fasole, mazare, naut).
  • Alege carbohidrati complecsi care se digera lent: cereale integrale si legume. Iti vor tine mai mult de foame si nu vor ridica brusc nivelul de insulina din sange.
  • Daca ti-e foarte pofta de dulce, incearca sa mananci fructe proaspete sau o mana de nuci, migdale, alune sau fistic. Nu zice nimeni sa nu mananci din cand in cand ciocolata sau o prajitura, dar nu face din asta un ritual zilnic.
  • Intelege ce se intampla in corpul tau. Observa, constientizeaza, actioneaza in consecinta. Si, mai ales, nu lasa niciodata stomacul sa dicteze creierului.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *