Practicarea sportului in mod regulat imbunatateste eficienta si mareste rezistenta organismului la boli. Pentru ca primele efecte sa apara, este suficienta cate o ora de alergare,  mers cu bicicleta, aerobic sau inot de trei ori pe saptamana: frecventa cardiaca scade, volumul respirator creste, muschii sunt activati mai intens. Efectele benefice ale activitatii fizice sustinute incep sa se resimta in cateva spatamani.

Iata, pe scurt, cum si  in ce masura activitatea fizica intensa ajuta  organismul uman.

1. Creier In diferite regiuni ale creierului circulatia sangelui se mareste cu circa o treime, rezultand o mai buna oxigenare a creierului. Numarul celulelor tinere din hipocampus creste, iar activitatea lor intensificata imbunatateste performantele memoriei. Celulele nervoase elimina mai multa endorfina, asigurand astfel o imbunatatire a dispozitiei. Acest efect se normalizeaza dupa antrenament.

2. Inima Creste masa muschiului cardiac. Miocardul functioneaza astfel mai economic. In conditii normale, volumul sau poate creste de la 750 la 900 mL de sange, iar capacitatea sa cu un sfert. Spre exemplu, inima unui alergator incepator de 30 de ani are un puls de circa 150 de batai/ minut si pompeaza in vene circa 40 L de sange.  Cea a unui alergator antrenat, de aceeasi varsta are un puls mai mic, de 120 de batai/minut pentru aceeasi cantitate de sange. Tensiunea arteriala este astfel scazuta.

3. Ficat Un necesar crescut de carbohidrati ii permite ficatului sa-si sporeasca depozitul de glicogen (forma de stocare temporara a glucozei). In cazul unei activitati fizice prelungite, ficatul elibereaza rapid in sange o cantitate mare de glucoza. Este ars in celule si energia este livrata prompt.

4. Plamani Spre deosebire de persoanele neantrenate, sportivii respira mai rar si mai adanc. In situatii extreme , in plamani ajung dintr-o singura inspiratie 2,5 L de aer, fata de 0,5 L cat este normal. Iar nivelul mai ridicat de adrenalina in sange conduce la o largire a cailor respiratorii, astfel incat dupa 2-3 luni de antrenamente intense plamanii pot prelua cu pana la 25 % mai mult oxigen.

5. Glande

  • Tiroida elibereaza sporit hormonii sai, tiroxina si triiodotironina. Se accelereaza astfel metabolismul cu un consum energetic ridicat. Acest consum energetic va continua 2-3 ore dupa incetarea activitatii fizice, scazand treptat in intensitate.
  • Suprarenalele elimina tot mai multa adrenalina. Hormonul de stres accelereaza pulsul, ridica tensiunea arteriala si activeaza muschii. Cortizolul suplimentar determina depozitarea in ficat a carbohidratilor.
  • Pancreasul isi regleaza mai bine eliberarea de insulina. Creste numarul receptorilor insulinici care sunt sensibilizati. Glucoza este trimisa mai repede la celule, iar nivelul ei in sange scade. Se previne astfel aparitia diabetului zaharat de tip II.

6. Aparatul digestiv Imbunatateste tonusul musculaturii  si creste motilitatea tractului digestiv. Digestia este mai buna, se previne constipatia si aparitia unor cancere de colon. Se trateaza astfel si sindromul colonului iritabil.

7. Hormonii sexuali In timpul antrenamentelor intense (si o scurta perioada si dupa aceea) creste concentratia de testosteron in sange. Acest lucru stimuleaza dezvoltarea masei musculare.

8. Sange Este stimulata producerea de sange in organism. La un adult cu greutatea corporala de 70 kg, cantitatea de sange poate creste de la 6 L pana la 8 L. Mai multe hematii pot transporta mai mult oxigen catre muschi si organe. Sangele se fluidifica. Celulele sangelui  devin mai elastice, inlesnind schimburile de nutrienti intre sange si celulele corpului.

9. Schelet Sportul stimuleaza formarea tesutului osos si-i creste rezistenta , previne demineralizarea si aparitia osteoporozei. Muschii scheletului si ligamentele devin mai eleastice si se ingroasa. Astfel se stabilizeaza oasele si se pot preveni accidentarile. Cu cat oasele sunt mai solicitate in timpul activitatii fizice, cu atat mai bine dezvoltat si compact devine sistemul osos. Si cu cat mai bine  hranite si antrenate sunt oasele in timpul vietii, cu atat mai bine vor rezista la varste inaintate.

10. Muschi Capacitatea mai mare de pompare a miocardului face ca sangele sa fie  impins in capilarele muschilor. Vasele de sange se largesc partial cu peste o treime. Muschii beneficiaza astfel de mai mult oxigen pentru a produce in mitocondriile celulelor musculare energie din zaharuri si acizi grasi. In timp ce persoanele cu activitate fizica redusa folosesc doar doua treimi din fibrele musculare, sportivii activeaza pana la 90%.

11. Sistemul imunitar Dupa 10 pana la 12 saptamani de antrenament sustinut, numarul anticorpilor (imunoglobulinele) creste evident si imbunateste rezistenta  organismului la boli. Doar in cazul unei sarcini fizice exagerat de pronuntate, corpul resimte o anumita slabiciune, ce dureaza pana la 8 ore (recuperarea se produce mai repede in cazul persoanelor bine antrenate). Practicarea sportului, alaturi de o dieta echilibrata poate reduce incidenta cancerului cu 30-40%.

12. Tesut adipos Consumul mare de energie face ca organismul sa apeleze la acizii grasi liberi, astfel incat straturile de grasime incep sa “se topeasca” incetul cu incetul. Creste nivelul colesterolului “bun”, HDL in sange si scade nivelul trigliceridelor. In acest fel venele devin mai elastice, iar efortul inimii scade. Ceea ce conduce la prevenirea infarctului miocardic.

Resurse:

-Physical activity & health: an interactive approach De David Q. Thomas,Jerome Edward Kotecki

-Understanding Nutrition, Eleventh Edition Ellie Whitney, Sharon Rady Rolfes

-http://www.geomagazin.ro