Mancam proteine aproape la fiecare masa. Fara ele nu putem trai. Asta pentru ca proteinele intra in compozitia fiecarei celule din organism si sunt implicate in toate procesele esentiale de functionare ale corpului.

Sa vedem de cate proteine are nevoie cu adevarat corpul nostru.

Necesarul proteic al unui adult este de aproximativ 1g/kg corp. In jur de 50 de grame pe zi, in functie de greutatea corporala si de sex. De obicei insa, cei mai multi dintre noi depasim aceasta cantitate. Iar excesul se transforma in grasime.

Nutritionistii recomanda ca 10-35% din alimentatia zilnica sa fie constituita din proteine. Pentru adultii cu un stil de viata predominant sedentar asta inseamna aproximativ 46 grame de proteine pentru femei si 56 grame pentru barbati. Ajungem sa mancam destul de repede aceste cantitati de proteine.

Iata cateva alimente de baza si continutul lor in proteine:

  • O bucata de carne slaba de 100g contine aproximativ 25 grame de proteine.
  • 250 mL de lapte dulce cu 1,5% grasime are 8 grame de proteine.
  • Un iaurt mic (150 grame) are 5,4 proteine.
  • 100g de arahide contine aproximativ 26 g de proteine.
  • 100 g de linte cruda boabe are circa 25g proteine

Necesarul zilnic de proteine difera de la o persoana la alta.  Anumite categorii de oameni au mai multa nevoie de proteine.  Aici sunt inclusi sportivii, vegetarienii, gravidele, mamele care alapteaza si persoanele aflate in convalescenta. De asemenea copiii, aflati in crestere au nevoie de mai multe proteine.

In perioada de convalescenta si dupa boala este important sa ne hranim cu mai multe proteine, in special cu lactate, branzeturi si oua, care contin metionina. Metionina este implicata in cresterea, dezvoltarea si regenerarea tesuturilor dupa boala.

Cele mai bune surse de proteine contin toti aminoacizii esentiali pentru noi, in cantitati aproximativ egale. Proteinele care au un procent redus de aminoacizi esentiali nu pot sustine in totalitate sinteza de proteine specifice corpul uman.

In general, alimentele de origine animala (carne macra, fara grasime si fara piele, peste, lactate cu continut redus de grasime sau degresate total, oua) contin proteine de buna calitate.

Cele de origine vegetala (soia, ciuperci, fasole, mazare, linte, cereale integrale, nuci, seminte, legume) au un numar redus de aminoacizi esentiali. Soia este o exceptie. Contine toti aminoacizii esentiali (8). Din acest motiv este denumita “carne vegetala”. Are proteine de buna calitate, asemanatoare cu cele de provenienta animala.

Ca sa fim siguri ca am inclus toti aminoacizii esentiali, trebuie sa ne hranim zilnic, dar moderat, cu proteine de buna calitate (de origine animala). Daca acest lucru nu este posibil, atunci cu cat mancam o diversitate mai mare de proteine vegetale cu atat avem sanse mai mari sa fi introdus toti aminoacizii esentiali.

In ultima perioada insa este tot mai des vehiculata ideea ca 10% proteine din totalul de nutrienti esentiali sunt suficiente pentru un adult. Si din aceste proteine doar 2% ar trebui sa fie proteine de origine animala, iar restul din fructe, legume, seminte si cereale. Chiar daca proteinele de origine vegetala sunt mai slabe calitativ, prin fitonutrientii  si fibrele vegetale continute, aduc mult mai multe benefecii corpului uman comparativ cu cele de origine animala.

  1. Bun articolul, dar am o mentiunie:
    – 100 g carne slaba in zilele noastre nu mai are 25 g de proteine (ma refer la carnea din comert), astfel incat nu consumam atat de multe proteine pe cat am crede.. mai degraba exageram cu grasimile saturate si/sau preparate termic, plus grasimi trans si hidrogenate.

  2. citat: “Nutritionistii recomanda ca 10-35% din alimentatia zilnica sa fie constituita din Proteine”

    Intrebare: la ce se refera acest procent (10-35%) din alimentatia zilnica ? (grame, Kcal ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *