Apa este eliminata din corpul uman predominant de rinichi, prin urina, sau de piele prin transpiratie. Aceste pierderi pot varia in functie de cantitatea de lichide baute, de dieta, activitate fizica, temperatura ambientala etc. Echilibrul hidric al corpului este perturbat atunci cand cantitatea de lichide bauta este mai mica decat cea eliminata. Si astfel apare deshidratarea. Deshidratarea este insotita si de o scadere a concentratiei de sodiu si potasiu din fluidele corpului.

Hidratarea pe timp de vara si caniculaDeshidratarea apare in urma transpiratiei excesive, a starii de voma sau a diareei. Simptomele deshidratarii evolueaza rapid, in lipsa hidratarii, de la sete – la slabiciune, epuizare si delir.

Semnele deshidratarii usoare sunt:

  • sete
  • uscaciune a gurii si a buzelor
  • frecventa redusa a urinarii
  • urina inchisa la culoare si in cantitati reduse
  • piele uscata
  • oboseala, ameteala, durere de cap
  • dureri musculare

Prezentam cateva idei care te pot ajuta sa te hidratezi mai bine si corect pe parcursul zilelor caniculare de vara si nu numai. Sau sa eviti deshidratarea.

  1. Bea pe parcursul zilei apa in care ai stors putina zeama de lamaie proaspata. Te va energiza imediat datorita vitaminei C si-ti va potoli setea mai bine.
  2. Atunci cand bei cafea sau ceai negru bea si cate o gura de apa dupa fiecare inghititura de cafea. Vei evita astfel deshidratarea produsa de cofeina sau teina. Plus ca vei simti mai bine gustul cafelei sau al ceaiului.
  3. Nu astepta sa ti se faca sete. Deja esti deshidratat in acel moment.  Bea mai bine cantitati mici de apa din ora in ora, in special pe parcursul zilelor caniculare.
  4. Tine la indemana o sticla cu apa  cand esti la birou sau in masina. Cresti astfel sansele de a te hidrata mai des.
  5. Bea un pahar de apa rece atunci cand ai o vaga senzatie de foame. De multe ori setea este confundata cu foamea.
  6. Gustarile dintre mese ar fi ideal sa fie fructe sau legume. Un mar, un morcov sau o mana de cirese te energizeaza si te hidrateaza (80-90% din compozitia lor este apa) mai bine decat un baton hipocaloric, spre exemplu.
  7. Mai ales pe timpul verii, la masa de pranz consuma supe si ciorbe (cu multe legume si zarzavaturi verzi). Au continut caloric redus, multi nutrienti si te hidrateaza foarte bine. Daca ai de ales intre muraturi si o salata de legume proaspete, alege ultima varianta.
  8. Evita alcoolul, chiar si in cantitati mici, mai ales pe parcursul zilelor de vara. Daca tii neaparat sa bei ceva, fa-o spre finalul zilei cand temperaturile sunt in scadere. Daca alegi sa te hidratezi romaneste, adica cu bere de pe la pranz, ai avea sanse mai mari de reusita daca ai bea alternativ un pahar de bere si unul de apa.
  9. Bea apa minerala plata, nu doar apa plata. Daca bei multa apa simpla (de la chiuveta sau imbuteliata dar fara minerale) dupa ce ai transpirat excesiv risti sa scazi procentajul de saruri minerale din organism. Foarte importante sunt sodiul si potasiul care scad in timpul deshidratarii excesive si trebuie inlocuite imediat.
  10. Ceaiurile diuretice (matase de porumb, cozi de cirese) baute in exces deshidrateaza corpul.
  11. Dietele de slabire hiperproteice deshidrateaza. Bea suficienta apa in cazul in care tii o asemenea dieta, evitand astfel atat constipatia cat si deshidratarea.
  12. Deshidratarea duce la scaderea atentiei si a puterii de concentrare cu aproximativ 13%, iar memoria de scurta durata cu 7%. Asigura-te ca nu patesti asa ceva, mai ales daca esti in sesiune sau la serviciu.

Daca vrei sa afli mai multe despre apa si organismul uman citeste mai multe aici.