Apa reprezinta aproximativ 60% din compozitia corporala a  unui adult si este vitala pentru supravietuire. Ajuta la transportul nutrientilor si produsilor  rezultati din metabolism, participa la reactiile bio-chimice, actioneaza ca solvent, atenueaza socurile mecanice si regleaza temperatura corpului. Pentru a mentine echilibrul hidric al organismului, consumul de lichide, alimentele si procesele metabolice trebuie sa egaleze cantitatea de apa eliminata prin excretie de catre rinichi, piele, plamani si tubul digestiv. Cantitatea si calitatea apei baute poate avea efecte pozitive sau negative asupra sanatatii  noastre.

Procentul de apa din organismul uman

Apa (H2O) este cel mai important nutrient pentru noi, fara ea nu putem trai mai mult de 2-3 zile (fara mancare aproximativ 40 de zile). Procentul de apa din organismul adult variaza intre 50-70%, fiind mai mare la barbati. Este mai mic la femei, persoane obeze si oameni in varsta, datorita cantitatii mai reduse de muschi. Cantitatea de apa in muschi este destul de mare, aproximativ ¾, iar in tesutul adipos mult mai mica, ¼, explicandu-se astfel diferentele procentuale pe sexe.

Rol biologic

In organismul uman, apa este fluidul in care se desfasoara toate procesele bio-chimice. Mai jos sunt enumerate cele mai importante roluri ale apei si fluidelor corpului:

  • Asigura transportul nutrientilor si produsilor de excretie in organism.
  • Regleaza si mentine temperatura corpului in limite normale (evaporarea transpiratiei prin piele si  racirea organismului).
  • Mentine constante volumul si presiunea sangelui.
  • Are rol de lubrifiere si de atenuare a socurilor in cazul articulatiilor, in interiorul ochiului, in maduva spinarii si in lichidul amniotic.
  • Mentine structura moleculelor mari precum proteinele si glicogenul.
  • Participa la reactiile metabolice.
  • Actioneaza ca solvent (dizolvant) pregatind moleculele mici pentru procesele metabolice (vitamine, minerale, aminoacizi, glucoza si alte molecule mici).

Pentru a-si  sustine functiile, organismul uman regleaza si mentine tot timpul balanta hidrica,  indiferent de vointa noastra, iar senzatia de sete apare la scaderea cu doar 1-2%  a cantitatii de apa din corp. Mecanismul  este reglat de hormonul numit vasopresina. Fluxul de apa in interiorul si exteriorul celulelor este strict controlat  prin modificarea concentratiilor electrolitilor in interiorul sau exteriorul membranei celulare. Principalii electroliti intracelulari sunt ionii de potasiu (K+), magneziu (Mg2+), fosfat (PO43-) si sulfat (SO42-), iar cei extracelulari, ionii de sodiu (Na+) si de clor (Cl).

Apa nu contine calorii, ci doar minerale, in proportie diferita, in functie de sursa de provenienta.  Apa minerala poate fi de doua tipuri: plata si carbonatata, aceasta din urma avand dioxid de carbon (CO2) dizolvat in ea si un pH usor mai acid.

Apa este consumata  ca atare, dar si in diferite bauturi (sucuri, bauturi alcoolice) sau in mancare (supe, ciorbe, sosuri etc), dar mai ales in fructe si legume, care au un continut ridicat de apa (85-95%). Apa este de asemenea produsa de organism in diverse procese metabolice, dar intr-o cantitate mult mai mica. Astfel, spre exemplu, prin metabolizarea 1g de carbohidrat complex (polizaharida) rezulta 0,6g de apa. 1g de proteina formeaza aproximativ 0,41g de apa, iar 1g de grasime circa 0,07g de apa metabolica.

Organismul  prelucreaza in jur de 2,5L de apa zilnic (vezi tabelul de mai jos), aici fiind inclusa si apa excretata (urina, vapori de apa eliminati prin respiratie, transpiratia si apa din materiile fecale).

Surse de apa                           Cantitate (mL)                 Excretie                                     Cantitate (mL)
Lichide                                      550-1500                       rinichi (urina)                                    500-1400 

Mancare                                   700-1000                       piele (transpiratie)                            450-900

Apa din                                     200-300                          plamani (respiratie)                          350

metabolism                                                                       tub digestiv (fecale)                         150

Total                                          1450-2800                      total                                                 1450-2800

Tabel: Balanta hidrica a unui adult (pentru mentinerea acestei balante este nevoie de un aport de lichide adecvat si de buna functionare a rinichilor).

Necesarul de apa al unei persoane difera in functie de clima, activitate, alimentatie, sanatate si alti factori, totusi este nevoie de 1,5-2L de lichide pe zi, din toate sursele, pentru a se asigura hidratarea organismului.

Cantitati suplimentare de apa sunt necesare in anumite situatii, precum:

  • activitate fizica prelungita sau intensa: 0,5-2L;
  • boala (febra, voma, diaree): 0,5-1,5L, in functie de gradul de deshidratare;
  • vreme caniculara: in plus minim 0,5L sau
  • cand circulam cu avionul.

Cantitati exagerate de apa (hiperhidratarea), mai mult de 1-1,5L de apa pe ora au ca efect scaderea concentratiei de sodiu in organism (hiponatremia).  O hiponatremie poate provoca tulburari digestive (dezgust fata de apa, apoi greturi si varsaturi) si mai ales neurologice (se pote ajunge de la simpla confuzie mintala la coma).

Deshidratarea, avand ca prim efect setea, apare atunci cand bem prea putina apa sau cand am pierdut apa din corp si aceasta nu a fost inlocuita. Simptomele evolueaza rapid, in lipsa hidratarii, de la sete la slabiciune, epuizare si delir.

Este recomandat un consum zilnic de lichide (aici fiind incluse si ceaiurile) mai mare  persoanelor cu nisip si pietre la rinichi precum si celor care se constipa.

Sa nu uitam sa bem apa, mai ales cand suntem la serviciu, absorbiti de lucrul la computer, cand nu ne miscam cu orele, deoarece o hidratare necorespunzatoare scade puterea de concentrare si memoria de scurta durata.

Hidratarea in curele de slabire.

De multe ori, rezultatele “spectaculoase” atunci cand vine vorba de slabit se explica prin deshidratare. Cand se deshidrateaza, organismul secreta vasopresina, iar aceasta “comanda” rinichilor sa realoce apa din urina (de aici culoarea mai inchisa) in fluidele intracelulare. Acest fapt creste ulterior predispozitia corpului de a retine apa. Asa ca, pe termen mediu si lung, deshidratarea nu reprezinta o solutie viabila de slabit. Ba, mai mult, procesele de buna functionare a organismului sunt date peste cap.

Incheiem prin a avertiza despre efectele negative pentru slabit pe care un fluid foarte popular, alcoolul, le are. Acesta furnizeaza 7 calorii pe gram. Iar asta inseamna o cantitate aproape dubla fata de carbohidrati, spre exemplu (4,1cal/g).