Stresul influenteaza in primul rand imunitatea si metabolismul. De asemenea, tot el este responsabil pentru doua obiceiuri extreme in alimentatie: fie mancam in exces, fie sarim peste mese. Ambele sunt la fel de daunatoare.

Exista insa cateva alimente care combat stresul foarte eficient. Iata o lista cu cele mai la indemana, care sunt bogate in vitaminele B1, B5, B6, B9, C,E (necesare bunei functionari a sistemului nervos) si minerale (magneziu, zinc, calciu, mangan):

1. Semintele si nucile

Contin diverse vitamine si minerale, B2, magneziu si zinc. Toate ajuta in lupta impotriva stresului. Magneziul regleaza nivelul de cortizon (hormonul stresului). Zincul scade in cazul stresului, deci e bine sa refacem depozitul organismului. Campioni la aceasta categorie sunt migdalele, fisticul si nucile.

2. Fasolea si lintea

Au un continut mare de fibre si proteine. Hranesc eficient organismul si ii ofera energie pentru o perioada mai mare de timp. Iar asta face ca stresul datorat foamei sa nu se adauge la cele pe care le avem deja. In plus, lintea e bogata in magneziu, iar acesta calmeaza mintea (si spanacul are mult magneziu). Bineinteles, nu trebuie sa facem exces de aceste doua alimente, pentru ca am putea sa ii stresam pe cei din jur…

3. Afinele

Sunt pline de antioxidanti si vitamina C, iar asta iti ofera o doza dubla de munitie impotriva stresului. Antioxidantii elimina radicalii liberi, care printre altele ne imbolnavesc inima si ne imbatranesc. Nivelul de vitamina C scade dramatic in glanda suprarenala atunci cand suntem stresati. In plus, afinele sunt la randul lor bogate in fibre, iar asta iti va oferi o senzatie de satietate pentru ceva vreme.

4. Ouale

Sunt o sursa foarte la indemana de proteine si Omega-3, care ajuta creierul sa faca fata mai usor stresului. Ele ajuta si la reglarea nivelului de zahar din organism. Oricum, trebuie consumate cu moderatie.

5. Pestele

In special pestii de apa rece, cum sunt somonul sau tonul, au mult Omega-3. In plus, contin vitaminele B6 si B12, care ajuta creierul sa sintetizeze serotonina. De serotonina (si endorfina) depinde nivelul de buna dispozitie pe care il avem, iar asta ne poate ajuta in lupta cu stresul. Un nivel scazut de serotonina duce la depresie.

6. Laptele

Contine calciu, antioxidanti si vitamine ca B2 si B12. Calciul reduce spasmele musculare, regleaza tensiunea arteriala si reduce anxietatea produsa de stres. Este recomandat sa folosim lapte degresat sau semidegresat in acest caz.

7. Portocalele

Sunt pline de vitamina C, iar aceasta reduce nivelul hormonilor responsabili cu stresul. In plus, ajuta la cresterea imunitatii, care este drastic afectata de stres.

8. Perele si merele

Gustarea perfecta in cazul stresului. Au fibre din belsug si dau senzatia de satietate. Au indice glicemic scazut -mai ales perele- si reduc pofta de dulce sau de fast food, dar si regleaza nivelul zaharului din sange. Datorita faptului ca organismul digera foarte rapid aceste fructe, vei simti un plus de energie la cateva minute dupa ce le-ai mancat.

9. Ciocolata

Ciocolata este unul dintre cele mai importante alimente cu efect antidepresiv. Sunt cunoscute 3 substante care creeaza starea de bine la nivelul creierului. Acestea dau dependenta daca sunt consumate in cantitati mari.

  • triptofanul, aminoacid precursor al serotoninei (hormonul “fericirii”)
  • fenil-etil-amina care are efect asemanator cu amfetaminele; imbunatateste activitatea fizica si mentala.
  • anand-amida actioneaza asemenator cu canabisul (in doze mari); creeaza o stare de relaxare si placere.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *