alimentatia perioada de graviditateCe mananci si cat mananci in timpul graviditatii afecteaza sanatatea  viitorului tau copil. Asta nu este o noutate. Insa cunoscand exact ce anume trebuie sa mananci pentru a-ti proteja viitorul copil face din asta un act de responsabilitate, la urma urmei.

The Journal of Physiology din luna septembrie a publicat un studiu in care se face legatura dintre alimentatia viitoarei mame si  riscul de aparitie a unor alergii la noul nascut. Alimentatia bogata in acizi grasi nesaturati de tip omega-3 in timpul graviditatii si al alaptarii scade riscul aparitiei si dezvoltarii alergiilor alimentare la copii. Aceasta se intampla chiar daca in familie exista un istoric al alergiilor de acest tip.

Se crede ca acesti acizi grasi polinesaturati, cu rol antiinflamator, intervin in dezvoltarea tubului digestiv al fatului. Este imbunatatit raspunsul imun al celulelor tubului digestiv la atacul bacteriilor si al substantelor patogene. Cu alte cuvinte, este imbunatatita imunitatea aparatului digestiv si posibilitatea de a dezvolta diverse alergii alimentare este diminuata semnificativ.

Acesti acizi grasi cresc permeabilitatea tubului digestiv. Astfel bacteriile si alte substante straine trec mai usor in sange, unde stimuleaza sistemul imun al copilului si producerea de anticorpi. Rezultatul final este ca sistemul imunitar al copilului se poate dezvolta si  maturiza mai repede, scazand incidenta aparitiei alergiilor de-a lungul copilariei si probabil mai tarziu. Studiile nu sunt inca finalizate cu privire la acest subiect.

Aceste efecte ale consumului de acizi grasi erau deja cunoscute. Femeilor gravide le sunt recomandate de cativa ani suplimente alimentare cu acizi grasi esentiali de tip omega 3. Insa mecanismele de actiune ale acestora nu erau clare, iar acest studiu a incercat sa le inteleaga. Cercetarile au fost realizate pana acum exclusiv pe animale (porci). Si cum exista similitudini mari intre tubul digestiv al porcului si cel uman, oamenii de stiinta spera sa poata extrapola si la oameni concluziile la care au ajuns.

Oricum, studii anterioare au demonstrat si alte efecte pozitive pe care acesti acizi le au in dezvoltarea intrauterina a copilului: sunt implicati in constructia creierului fatului si asigura buna dezvoltare a sistemului nervos si functiilor cognitive pe toata durata vietii.

Concluzii

Indiferent daca esti insarcinata sau nu, mananca alimente bogate in acizi grasi de tip omega 3 ori de cate ori ai ocazia: pesti grasi-sardine, macrou, somon, hering, oleaginoase, seminte de tot felul, soia, masline.

Poti recurge si la suplimente nutritive care sa contina acesti acizi. Dar mai bine sa mananci zilnic cate o mana de nuci, seminte de in, migdale sau ce oleaginoase iti plac tie si va fi mai bine. Iti vor tine de foame si vei profita si de nutrientii in plus pe care acestea le au, comparativ cu suplimentele nutritive.

Resursa:

– “n–3 polyunsaturated fatty acids in the maternal dietmodify the postnatal development of nervous regulationof intestinal permeability in piglets” F. De Quelen, J. Chevalier, M. Rolli-Derkinderen, J. Mourot, M. Neunlist,and G. Boudry; September 1, 2011 The Journal of Physiology, 589, 4341-4352.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *