De la axiome la mit: cum influenteaza pielea ceea ce mancam?

Trecand peste un aspect elementar – si anume acela ca daca mancam in exces, surplusul de greutate ajunge sa ne „intinda” pielea in consecinta – e clar ca exista implicatii directe si in ceea ce priveste aspectul pielii care se datoreaza anumitor tipuri de alimente. Despre o parte dintre aceste alimente vom vorbi in articolul prezent, luand la puricat cateva “axiome” legate de acest subiect, pe care sa le cercetam mai indeaproape, sa vedem cat adevar si cat mit se afla in fiecare din ele. Iata ce am aflat:

1. Mit: Lactatele produc acnee

Nu exista inca o parere stiintifica comun acceptata legata de consumul de lactate si acnee. Anumiti cercetatori sustin insa ca au gasit o explicatie: este vorba despre faptul ca laptele de vaca ar contine anumiti hormoni de tip androgen, asemanatori testosteronului, care in corpul uman ar favoriza dezvoltarea acneei prin stimularea activitatii glandelor sebacee. Acestea vor produce mai mult sebum, pielea va deveni mai uleioasa, mai predispusa la blocarea porilor si infectarea acestora.

Asadar, persoanele care au o predispozitie acneica genetica pot fi teoretic afectati de acesti hormoni din lactate. Dar am vazut si destui impatimiti ai laptelui cu un ten imaculat.

2.Mit: vitamina A previne acneea

Adevarat, dar in anumite conditii. Vitamina A este esentiala pentru buna functionare a pielii fiind implicata in procesele sale reparatorii. Ajuta la reducerea ridurilor si a acneei (prin reglarea producerii de sebum). Se gaseste din plin in morcovi, portocale, pepene galben,dovleac, oua, spanac, ficat. Atentie totusi, vitamina A in exces este toxica.

3. Mit: rosiile ofera o buna protectie solara pielii

Partial adevarat. Intr-adevar, consumul de rosii poate proteja pielea de radiatiile solare, datorita vitaminelor A si C, dar mai ales  licopenului-substanta antioxidanta din familia carotenoizilor- care da culoarea specifica rosiilor. Dar chiar daca mancam kilograme de rosii intr-o zi, factorul de protectie solara nu va fi suficient de ridicat incat sa ne permitem  o expunere prelungita la soare fara urmari.

Licopenul este solubil in uleiuri si devine mai usor asimilabil la incalzire. Pentru o absorbtie cat mai mare a sa este indicat consumul de rosii gatite (fierte sau coapte), stropite cu ulei de masline.

4.Mit: consumul de dulciuri duce la aparitia cosurilor

Dulciurile, bauturile carbogazoase, painea alba si in general alimentele cu indice glicemic mare se digera destul de repede si cresc imediat nivelul de insulina din sange. Si unul dintre efectele cresterii bruste a insulinei in sange consta in cresterea nivelului de testosteron (care se afla in cantitati mici si la femei) care, la randul lui, stimuleaza  activitatea glandelor sebacee ce vor produce mai mult sebum. Si cercul vicios continua.

Deci e adevarat.

5. Mit: „grasimea face bine la ten”

Adevarat si fals in acelasi timp. Consumul in exces de grasimi saturate (carne de porc grasa, unt, smantana, fast-food) influenteaza negativ aspectul tenului, prin faptul ca stimuleaza activitatea glandelor sebacee. In schimb, grasimile bune, polinesaturate  din nuci, migdale, seminte de in, masline, avocado si in special cele din pestii grasi (macrou, somon, hering, sardine)- dupa cum era de asteptat-  „fac bine la ten”. Ajuta la producerea asa-zisului “film” sau bariera protectoare  uleioasa de la suprafata pielii care impiedica deshidratarea excesiva a pielii.  Ii sustin elasticitatea si textura, conferindu-i un aspect catifelat. In plus, acizii grasi esentiali de tip omega-3 din pesti inhiba producerea unor substante cu rol inflamator de la nivelul pielii.

6. Mit: consumul a 2L de lichide pe zi sustine elasticitatea pielii

Hidratarea este vitala pentru mentinerea sanatatii pielii. Si cand vorbim de hidratare nu ne referim exclusiv la apa. Fructele si legumele bogate in apa, ceaiurile, supele, ciorbele toate se adauga pentru a insuma cei aproximativ 2L de lichide pe zi. Bineinteles, cantitatea aceasta este destul de subiectiva, depinzand de nenumarati factori precum temperatura ambianta, starea de sanatate, greutatea s.a.

Deshidratarea afecteaza metabolismul celular si procesele de regenerare ale pielii. In lipsa unei hidratari corespunzatoare pielea isi pierde elasticitatea, capata un aspect tern, devine mai vulnerabila si incepe sa produca mai mult sebum.

Deci- Hidratarea/Adevarat, 2 litri de lichide pe zi/nu neaparat.

7. Mit: ciocolata favorizeaza aparitia cosurilor

Partial adevarat. Pudra de cacao nu favorizeaza aparitia cosurilor sau a punctelor negre. Insa ciocolata nu inseamna doar cacao. Se pare ca celelalte ingrediente, precum zaharul si grasimile ar fi de vina pentru aparitia cosurilor si ingrasarea tenului in mod excesiv.

8. Mit: antioxidantii din fructe si legume infrumuseteaza pielea

In sfarsit, ceva 100% adevarat. Consumul de fructe si legume bogate in antioxidanti, in special cei din clasa carotenoidelor (citrice, morcovi, rosii, banane, catina, pepene galben, dovleac, spanac, ardei grasi) influenteaza pozitiv aspectul si sanatatea pielii. Pielea devine mai luminoasa, radianta, capatand usoare nuante rosiatice si de portocaliu. Aceste tipuri de antioxidanti micsoreaza si intarzie efectele imbatranirii celulare prin reducerea sensibilitatii pielii la expunerea solara si prin protectia impotriva radicalilor liberi.

Concluzia?

Ca o concluzie generala, echilibrul si diversitatea sunt si in acest caz raspunsul corect. E drept ca ni se pare un termen abstract, greu de atins, dar este singurul pe care il avem la indemana. Solutiile “minune”, elixirele care promit marea cu sarea sunt in cel mai bun caz subiecte de care trebuie sa te apropii cu scepticism. De aceea, in cele cateva mituri de mai sus am incercat sa aratam ca un lucru nu e bine sa fie luat de bun/de-a gata, pana nu ne informam suficient si, nu mai putin important, pana cand nu vedem daca ni se potriveste sau nu.

Iti urez succes in gasirea echilibrului propriu, de orice tip ar fi el. Si te asteptam alaturi de alte cateva sute de pasionati de nutritie “neluata de-a gata” pe contul nostru de Facebook. Numai bine!

Nutripedia

Ca sa fii sigur ca nu-ti scapa nimic, e bine sa devii fan Nutripedia pe Facebook. Acolo vei fi la curent si cu toate aparitiile de pe site, dar vei avea acces si la concursuri, sondaje, vouchere si tot felul de alte lucruri minunate.

You may also like...

5 Responses

  1. Stefan22 says:

    🙂 Pielea se mentine hidratata si neridata daca o ungem, regulat, cu ulei de masline extravirgin. Este cea mai buna “crema de fata” posibila, 100% naturala, plina de antioxidanti si fara niciun conservant. In plus si consumul regulat de ulei de masline favorizeaza o piele frumoasa. (World Health Oranisation). Cautati un ulei de masline cu aciditate mica, sub 0,3% pentru consum.

    • Nutripedia says:

      Personal am folosit, dar nu prea mi-a priit. Cunosc insa si cazuri mai “fericite” pentru a caror piele uleiul de masline face minuni. Dupa cum spuneam si in articol, auzi/vezi=>incerci=>decizi daca e sau nu pentru tine.

      • Onisie Catalina says:

        Depinde de ten. Daca ai un ten gras, nu mai dai cu nimic. Iar pt hidratare, am citit candva, sa nu te stergi de tot de apa dupa ce te-ai spalat pe fata. Mai depinde si de anotimp, cu ce te dai.

  2. Mens Sana says:

    Toata lumea vrea sa “spulbere mituri” cu orice pret…

    1. Logica articolului e cam asta:

    “Nu toti cei care au cazut de la etajul 3 au murit, deci e un mit, nu e nici o problema daca cineva cade de la etajul 3.” Sau “e partial adevarat ca e rau sa cazi de la et. 3”.

    2. E ridicol sa scrii despre ceva ca e “mit”, dupa care sa scrii dedesupt ca e adevarat. Ori e mit, ori e adevar. Consultati un dictionar, chiar si pentru ce copiati din alte parti.

    3. Cand vrei sa sochezi printr-un articol cu asemenea pretentii, e nevoie de o bibliografie si de o semnatura a celui ce a scris articolul. Altfel = 0

    4. Viata si sanatatea depind de o complexitate de factori. Pentru o sanatate buna, trebuie sa beneficiem de cat mai multi din factorii pozitivi.

    Ca sa spui ca ceva e adevarat sau fals trebuie sa cunosti tot ce individul/indivizii respectivi fac. Apoi nu toti reactionam la fel, desi pentru toti anumite lucruri sunt rele.

    De exemplu, daca cineva isi da cu ulei de masline pe fata si fumeaza, concluzia nu e ca uleiul de masline nu ajuta la nimic, ci ca n-ar trebui sa fumeze.

    • Nutripedia says:

      E clar ca atunci cand vrei sa spulberi un cliseu poti cadea in cliseul celor care vor sa spulbere cliesee. Insa scopul articolului era unul mult mai putin emfatic- si anume ca atunci cand te intalnesti cu o situatie in care ti se ofera o solutie unica/magica/axiomatica – poate ar fi bine sa fii putin refractar/a. Si chiar la o mica interogare a google-ului poti vedea ca nu e dracul chiar atat de negru pe cat ti-l prezinta unii. Sau altii. Faptul ca tu ai o atitudine mai mult decat refractara in cazul articolului de mai sus face inutila o asemenea recomandare in cazul tau 🙂 Oricum, inclinatia spre sofism e evidenta la tine, n-am spus nicaieri ceva din cauza caruia sa ajungi la un enunt de tipul fumat/ulei de masline de la final. Si dupa cum probabil stii, nici nu putem comunica fara sa facem erori logice. Exemplu e prima ta propozitie: toata lumea vrea. As putea spune: Chiar toata lumea? Nu cunosti pe nimeni care nu vrea sa spulbere mituri? Si de aici cursul discutiei ar fi evident. Insa asemenea pozitionare fata de limbaj face comunicarea imposibila, deci prefer sa nu.
      p.s. am folosit mit uneori si cu sensul de “credinta larg acceptata”. speram sa fie clar din context, e posibil sa ma insel. cel mai probabil insa ar fi trebuit sa fiu mai atenta la stil, sa nu existe confuzii. dar, deh, asa ce-ar mai fi de perfectionat pe viitor?!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *