Crampele musculare sau carceii-de ce apar si cum se trateaza

Claudia, prietena mea, are o mare problema cu carceii, in special in timpul sofatului si cand poarta tocuri. Face sport de cateva ori pe spatamana, are o dieta echilibrata si cu toate astea carceii sau crampele musculare tot apar. Ea a observat ca frecventa lor creste atunci cand este foarte stresata sau nu se odihneste suficient.  In cateva zile problema se rezolva de la sine.  Ea ar dori sa afle mai multe despre cauzele aparitiei carceilor  si modalitati eficiente de a scapa de ei. Sau macar sa le reduca frecventa. Asa ca acest articol ii este dedicat. Daca nu ai rabdare sa citesti tot despre cauze si simptome, poti sari direct la metodele de tratament si prevenire de la finalul articolului.

Ce sunt crampele musculare?

Crampele musculare sau carceii, sunt contractii involuntare ale muschilor. Apar brusc cu durere insuportabila si imposibilitatea de a folosi muschiul respectiv. Acesta se relaxeaza greu in urma contracturii puternice. Apar in special la extremitatile corpului, cu precadere la picioare, in talpa si gamba, insa nu este o regula. Atat muschii netezi (ai organelor interne), cat si muschii striati (scheletici) pot fi afectati de aceste tipuri de crampe.

Simptomele carceilor

  • contractura brusca a muschiului insotita de durere atroce;
  • durerea si contractura pot dura de la cateva secunde pana la cateva ore. In cazuri foarte grave poate dura si zile;
  • muschiul afectat nu mai poate functiona cum trebuie;
  • muschiul sau grupele de muschi afectate se pot inflama si apare senzatia de muschi incordat sau pietrificat;
  • uneori apare tremur local involuntar

Cauzele aparitiei crampelor musculare sau carceilor

Nu se stie exact de ce apar carceii sau crampele musculare. Insa cele mai multe pareri specializate sustin ca de vina ar fi hiperexcitabilitatea nervilor care stimuleaza muschii. Alte cauze ar mai fi:

  • reducerea nivelului de magneziu, calciu si potasiu in sange. Toate aceste trei minerale sunt direct implicate in transmiterea impulsurilor nervoase si contractia musculara.
  • efortul fizic intens realizat fara incalzire adecvata.
  • deshidratare si epuizare datorate efortului fizic sau caldurii excesive.
  • statul intr-o anumita pozitie timp indelungat (exemplu: statul in picioare pe tocuri inalte duce la aparitia carceilor in talpa sau in gambe).
  • folosirea excesiva a unui muschi sau grupe de muschi (cand scriem mai mult timp fara pauza pot aparea crampe la nivelul degetelor sau ale mainii; in timpul sofatului pot aparea carcei la nivelul talpilor sau gambelor).
  • sarcina
  • circulatia periferica ingreunata a sangelui
  • tratamentul cu anumite  medicamente diuretice, sedative sau antiasmatice. A se citi prospectul inainte de utilizare si a se discuta cu medicul sau farmacistul in cazul in care se intensifica aparitia crampelor musculare.
  • deficitul de vitamine B1, B5, B6.
  • obezitatea
  • o alta cauza ar putea fi deficienta in hesperidina. Hesperidina (flavonoid) este un compus ce se gaseste asociat cu vitamina C, mai ales in citrice. Este implicata in functionarea normala a vaselor de sange.

Carceii nocturni  apar mai ales la persoanele in varsta, iar cauzele aparitiei lor nu prea se cunosc. Cei mai multi specialisti fac legatura cu deficitul de hesperidina si sistemul circulator. Hesperidina  joaca un rol important in corectarea crampelor musculare ce apar noaptea.

Cum se trateaza carceii sau crampele musculare

Ce poti face pe moment, cand „ti se pune carcelul” si durerea devine insuportabila? Masaj, intenderi musculare, apasare cu putere pe locul respectiv cu miscari circulare, caldura, orice care sa te ajute sa scapi de durere si sa detensionezi muschiul. Biofeedback-ul este foarte important in aceste cazuri. La unele persoane functioneaza caldura. Foloseste o sticla cu apa fierbinte, sare grunjoasa incalzita sau cel mai simplu un prosop inmuita in apa calda si pune-l pe locul afectat.  Altor persoane le face bine gheata.

Crampele musculare care apar in timpul sau dupa efortul fizic intens se datoreaza transpiratiei excesive, cand se pierd apa si minerale.  Este de ajuns sa bei o apa minerala magneziana, bogata in saruri de calciu, magneziu si potasiu si sa mananci ceva dulce. Muschii au un randament bun mai mult timp daca rezervele energetice sunt incarcate.

Cum se previne aparitia carceilor

  • hidrateaza-te suficient de-a lungul zilei. De cele mai multe ori deshidratarea asociata cu pierderea unor minerale (sodiu, potasiu, calciu, magneziu) este de vina pentru aparitia crampelor musculare.
  • asigura-te ca ai o dieta bogata in potasiu si magneziu. Potasiul il gasesti in: banane, curmale, caise, struguri, stafide, broccoli, morcovi, cartofi, rosii carne si peste. Magneziul  in nuci, legume si zarzavaturi verzi, cacao.
  • ananasul contine bromelina, amestec enzimatic cu proprietati antiinflamatoare care ajuta muschii sa se relaxeze si sa-si repare tesuturile lezate.
  • ia  suplimente alimentare pe baza de magneziu, potasiu si vitamina B6.
  • inainte de a incepe sa faci sport, incalzeste-ti suficient muschii.
  • cateva exercitii usoare de streching inainte de culcare, urmate de un masaj bland, ar putea preveni aparitia carceilor in timpul somnului. Stai 10-15 secunde pe varfurile degetelor de la picioare. Incearca apoi sa mergi 10-15 secunde pe calcaie cu mainile impreunate la spate. Daca te duci noaptea la toaleta poti sa mai faci cateva exercitii usoare de intinderi musculare, dar nu prea multe ca sa nu-ti fuga somnul.
  • evita sa stai prea mult pe tocuri inalte. In cursul zilei, daca este posibil, maseaza-ti talpile usor si incearca sa faci cateva exercitii de streching care sa-ti detensioneze muschii picioarelor.
  • carceii care apar in timpul inotului sunt extrem de periculosi si durerosi.  Este foarte important sa nu te panichezi. Un leac babesc consta in inteparea muschiului cu un ac si masarea zonei respective. Pentru evitarea aparitiei lor este indicat sa faci incalzirea generala cel putin 10 minute inainte de a intra in apa. O metoda buna pentru prevenirea crampelor la gambe si talpi este sa stai cu degetele picioarelor pe o treapta si sa te lasi in jos  de pe varfuri, astfel incat calcaiele sa ajunga sub degete. Repeta exercitiul cateva minute.

Remedii naturiste pentru tratarea carceilor

  • masajul cu unguente antiiflamatoare pe baza de arnica, galbenele, musetel sau cu uleiuri volatile care stimuleaza circulatia sangelui (eucalipt, camfor, mentol, levantica).
  • masajul cu ulei esential de ghimbir sau cu tinctura; ghimbirul stimuleaza circulatia sangvina si ajuta la detensionarea muschilor. Ghimbirul poate fi folosit si sub forma de infuzie, baut 2-3 cani pe zi, timp de 10 zile pe luna. Este foarte eficient in calmarea durerilor. Studii au demonstrat ca are efecte asemenatoare cu ibuprofenul in ameliorarea durerilor specifice carceilor.
  • otetul de mere contine mult potasiu. Bea un amestec format din 2 lingurite de otet cu una de miere intr-un pahar de apa.
  • ceaiul de rooibos are in componenta calciu, magneziu, fier, zinc, potasiu, sodiu, fluor. Baut seara, inainte de culcare, poate preveni aparitia carceilor nocturni prin efectele sale intens relaxante si mineralizante. Nu are teina sau cofeina si nu da insomnii.
  • ceaiul de cretisoara (infuzie dintr-o lingurita de planta la 1L de apa fiarta) tonifica muschii. Se beau 2-3 cani pe zi.
  • baile calde cu plante aromatice relaxante (levantica) activeaza circulatia sangelui, calmeaza si detensioneaza intregul organism.

Concluzii:

Cum nu se cunosc exact cauzele aparitiei carceilor sau crampelor musculare, nu exista nici o reteta suta la suta sigura care sa te fereasca total de aceste neplaceri. Fiecare trebuie sa experimenteze care dintre modalitatile de prevenire sau tratare descrise anterior ii sunt mai potrivite. De cele mai multe ori este de ajuns sa acorzi putina atentie alimentatiei si hidratarii si sa faci mai multa miscare -dar cu incalzire temeinica  in prealabil. Daca situatia nu se amelioreaza in scurt timp – este recomandat un consult medical.

Resurse:

-http://www.medicinenet.com

-http://www.sfatulmedicului.ro

-http://www.mayoclinic.com/health/night-leg-cramps/MY00410/DSECTION=causes

-Comparison of Effects of Ginger, Mefenamic Acid, and Ibuprofen on Pain in Women with Primary Dysmenorrhea-Giti Ozgoli, Marjan Goli and Fariborz Moattar. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. February 2009, 15(2): 129-132. doi:10.1089/acm.2008.0311.

-Image credits:http://www.drkrider.com

One Comment

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *