Ce sunt radicalii liberi si antioxidantii?

Ce sunt radicalii liberi?

Radicalii liberi sunt compusi chimici secundari, rezultati

1. fie in urma unor procese normale ale corpului precum digestia si respiratia

2. fie sunt formati de catre radiatiile ultraviolete si ionizante, ozon,  cadmiu, plumb, mercur, arsenic, anumite medicamente si droguri, socuri termice, fum de tigara, substante poluante din atmosfera.

De ce sunt periculosi pentru sanatate radicalii liberi?

Pentru ca sunt extrem de instabili chimic. Si asta ii face foarte reactivi. Pentru a-si castiga stabilitatea chimica ataca moleculele de carbohidrati, lipide, proteine si ADN din corpul nostru. Le modifica structura si implicit functia. Toate acestea duc la imbatranire prematura si imbolnavire.

Ce sunt antioxidantii si rolul lor in organismul uman

Sunt substante chimice capabile sa opreasca sau sa previna procesele oxidante care deterioreaza celulele corpului. Pot fi:

1. specifice organismului, produse de catre acesta;

2. aduse prin alimentatie sau suplimente.

Actiunile radicalilor liberi sunt in general de natura oxidanta (adica oxigenul participa la aceste reactii). De aceea antioxidantii au primit aceasta denumire.

Organismul nostru are propriul sistem imunitar antioxidant (sisteme enzimatice cu seleniu, zinc si cupru) care este impresionant, dar incomplet. El nu poate sintetiza din resurse proprii cel putin doi dintre cei mai importanti antioxidanti: vitaminele C si E.

Antioxidantii adusi prin alimentatie sau medicatie sunt:

  • Vitamine: A,C, E, B12, acidul folic (B9), acidul nicotinic (B3) si riboflavina (B2).
  • Minerale: seleniu, zinc, cupru, fier, magneziu. Fac parte din sisteme enzimatice cu rol antioxidant. Singure, aceste minerale nu indeplinesc nicio functie  antioxidanta in corpul uman.
  • Compusi de natura vegetala (fitonutrienti):

- carotenoide (licopen, carotene, luteina)

- fitati (acidul fitic),

- flavonoide,

- izoflavonoide,

- compusi organici cu sulf,

- polifenoli (resveratrol).

Rolul antioxidantilor adusi prin alimentatie:

  • In conditii de boala potenteaza efectul anumitor medicamente, grabind procesul de vindecare;
  • Nu vindeca, dar au rolul de a preveni aparitia si de a proteja impotriva bolilor, in special degenerative: cancer, boli cardiovasculare, reumatism, boli autoimune;
  • Nu produc energie;
  • O parte din ei au rol de biocatalizatori (compusi de natura enzimatica, cel mai adesea, cu rolul de a initia sau de a grabi o reactie biochimica in corpul uman).
  • Antioxidantii din fructe si legume organice proaspete sunt usor asimilabili in organism, iar actiunea lor este potentata de prezenta altor compusi naturali.
  • Imbunatatesc imunitatea naturala a organismului.

Surse alimentare bogate in  antioxidanti

  • Fructe: capsunile si fructele de padure (catina, macesele, afinele, zmeura, murele), citricele, kiwi-ul, ciresele, merele, perele , visinile, bananele si ananasul.
  • Legume: broccoli, conopida, spanac, rosii, morcovi, cartofi, ceapa, varza, sparanghel, usturoi.
  • Drojdia de bere
  • Spirulina
  • Nucile, semintele, migdalele.
  • Germenii de grau
  • Cacaua
  • Vinul rosu ( resveratrol).
  • Uleiul de masline extravirgin
  • Plante aromatice precum: patrunjelul, cimbrul, busuiocul, oregano, rozmarinul.
  • Ceaiul alb si verde.

Cum ne putem proteja de radicalii liberi?

1. In primul rand prin limitarea expunerii noastre la formarea de radicali liberi. Adica sa ne ferim de situatiile in care acestia apar (poluare, socuri termice, fumat etc).

2. In al doilea rand prin alimentatie. Ar fi bine sa mancam legume si zarzavaturi la fiecare masa principala, iar la gustari cat mai multe fructe.

Inca nu se cunoaste exact cati antioxidanti ar trebui sa includem in hrana noastra si mai ales in ce cantitate pentru a ne feri de radicalii liberi. Probabil si pentru ca traim in conditii diferite de la caz la caz, mai mult sau mai putin expusi la situatiile care sunt propice aparitiei radicalilor liberi. Dar mult mai importanta decat cantitatea este calitatea si provenienta alimentelor cu rol antioxidant.

Oricum, o recomandare rezonabila este de a manca alimente antioxidante cat mai variate si zilnic. Nu avem decat de castigat din acest obicei.

No Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *