Alimentatia si tratamente naturiste in cazul sindromului de colon iritabil

Ce este sindromul colonului iritabil?

Sindromul de colon iritabil este una dintre cele mai des intalnite afectiuni ale tubului digestiv. Manifestarile sunt vaste si difera de la o persoana la alta. Cele mai comune simptome sunt:

  • balonare dupa masa
  • eliminare excesiva de gaze
  • diaree si/sau constipatie
  • durere abdominala inferioara care poate disparea dupa scaun
  • senzatie de a merge la toaleta la scurt timp dupa scaun
  • mucozitati in scaun
  • senzatie de durere intestinala dupa masa

Ce este de facut?

  • mananca 3 mese principale cu 2 gustari intre ele.
  • nu sari peste mese.
  • nu manca seara tarziu; ultima masa ar trebui sa fie cu 3 ore inainte de a te culca.
  • mananca incet, fara graba, mesteca bine alimentele.
  • inlocuieste grasimile animale cu uleiuri vegetale obtinute prin presare la rece.
  • limiteaza consumul de alcool si alimente condimentate.
  • obisnuieste-te sa faci sport de cel putin 2 ori pe saptamana pentru reglarea tonusului muschilor intestinali si prevenirea aparitiei sindromului de colon iritabil.
  • renunta la fumat.
  • adopta un regim alimentar care sa ti se potriveasca; observa care alimente iti fac rau si care sunt mai bine acceptate de catre organismul tau.

In functie de simptome, anumite alimente trebuie eliminate din meniul zilnic sau consumul lor trebuie redus.

In cazul in care predomina simptome ca balonarea si eliminarea excesiva de gaze dupa masa, atunci:

  • limiteaza cantitatea de fructe pe zi la maxim 3 portii* (sau 1 portie de fructe uscate) si sucul de fructe la maxim un pahar.
  • mananca mai putine alimente care contin amidon rezistent**.
  • include in meniu fulgi de ovaz si seminte de in (nu depasi doza de 1 lingurita pe zi).
  • include chefirul, iaurturile, sana, laptele batut care sunt bogate in probiotice.

Daca diareea este simptomul cel mai prezent atunci:

  • hidrateaza-te suficient; bea cel putin 8 pahare de apa pe zi sau ceai (menta, sunatoare, galbenele).
  • elimina sau redu bauturile carbogazoase si alcoolul.
  • bea mai putina cafea, ceai negru sau cola (maxim 3 cesti pe zi).
  • mananca mai putine fibre vegetale care se gasesc in painea integrala, cerealele integrale, nuci, seminte.
  • curata fructele de coaja si samburi. Mananca-le coapte sau fierte pentru a deveni mai “blande” din punct de vedere digestiv.
  • mananca maxim 3 portii de fructe pe zi.
  • evita indulcitorii; renunta la guma de mestecat (contine sorbitol care are efecte laxative).
  • incearca probiotice
  • bea lapte batut si evita iaurturile.
  • diareea poate fi cauzata si de excesul de grasime in alimentatie; evita mancarurile grase si foloseste variantele cu continut scazut de grasimi.

Pentru constipatie:

  • foloseste fibrele vegetale (cereale integrale, fructe, legume) dar cu moderatie si mare atentie. Digestia lor produce gaze care pot produce balonari, dureri sau chiar diaree. Asa ca este bine ca acestea sa fie incluse treptat in alimentatie in cantitati mici pentru a nu inrautati  starea de sanatate. Anumite fibre nu se dizolva  prea bine (din orez, nuci, pielea sau samburii unor fructe) si consumul lor poate agrava starea de constipatie. In acest caz trebuie consumate mai ales fibre solubile din fructe si legume curatate, in special mere, mazare, fasole, tarate de grau si ovaz. Foarte eficiente si mult mai blande pentru intestin decat taratele de grau sunt taratele de psyllium (se gasesc de cumparat la magazinele cu produse naturiste).
  • mananca fulgi de ovaz si seminte de in- au fibre vegetale solubile care imbunatatesc tranzitul intestinal.
  • bea suficiente lichide (cel putin 8 pahare pe zi).

* O portie de fructe proaspete inseamna 80g:

  • 1 para, mar, banana, portocala
  • 1/2 grepfruit, o bucata de pepene
  • 2 prune
  • o mana de cirese, visine, boabe de struguri, fructe de padure.

O portie de fructe uscate inseamna 25g:

  • 1 lingura cu varf de stafide, smochine, curmale, banane uscate, caise uscate, kiwi uscat etc.

** Amidonul rezistent se refera la acele alimente de origine vegetala care au in compozitia lor un tip de amidon ce nu se digera complet. Ajunse in intestinul gros ele fermenteaza si produc gaze. Incearca sa reduci din alimentatie urmatoarele:

  • taratele de grau, cerealele integrale, porumbul la conserva
  • cipsurile
  • mancarea puternic procesata
  • piureul de cartofi rece, mancarea de mazare rece, mamaliga rece; aceste mancaruri trebuie mancate proaspete, cat sunt inca fierbinti. Prin racire amidonul prezent in ele isi schimba compozitia si devine greu digerabil sau rezistent.

Remedii naturiste pentru tratarea sindromului de colon iritabil

  1. Ceaiul de menta relaxeaza muschii peretelui intestinal si calmeaza durerea insotita de flatulenta. Se beau 1-2 cani de ceai (infuzie) pe zi. Adauga frunze proaspete de menta in mancare ori de cate ori ai ocazia.
  2. Amestecul de ceai de menta, musetel, galbenele, valeriana si rozmarin au efecte antispastice, reduc inflamatia muschilor intestinali si calmeaza durerile.
  3. Radacina de gentiana este extrem de eficienta in tratarea sindromului de colon iritabil. Folositi 30 de picaturi de extract in apa si beti inainte de masa timp de 3-6 saptamani.
  4. Pentru prevenirea constipatiei incearca sa faci o cura cu suc de aloe vera, baut pe stomacul gol
  5. Ghimbirul reduce inflamatia si ajuta la eliminarea gazelor. Bea ceai sau mananca-l crud.

Nutripedia

Ca sa fii sigur ca nu-ti scapa nimic, e bine sa devii fan Nutripedia pe Facebook. Acolo vei fi la curent si cu toate aparitiile de pe site, dar vei avea acces si la concursuri, sondaje, vouchere si tot felul de alte lucruri minunate.

You may also like...

3 Responses

  1. July 20, 2011

    [...] Mai multe informatii despre o alta boala digestiva (sindromul colonului iritabil) citeste aici. [...]

  2. August 1, 2011

    [...] 6. Aparatul digestiv Imbunatateste tonusul musculaturii  si creste motilitatea tractului digestiv. Digestia este mai buna, se previne constipatia si aparitia unor cancere de colon. Se trateaza astfel si sindromul colonului iritabil. [...]

  3. September 9, 2011

    [...] sindromul de colon iritabil (Bifidobacterium [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>